ULUSAL İLETİŞİM AĞI

12 Eylül 2010 Pazar

Okul Sosyal Hizmeti Nedir?

03 Mayıs 2010

Ülkemizde özellikle son aylarda basına yansıyan cinsel istismar haberleri buz dağının sadece görünen parçası olabilir. Bu gibi durumların önlenmesi açısından okul sosyal hizmeti oldukça önemlidir. Okul sosyal hizmeti, halen okullarımızda faaliyet gösteren rehberlik danışmanlık birimlerinden daha farklı bir yapı içermektedir. Sosyal hizmet biliminin yaklaşık 50 yıldır uygulama alanlarından birisini oluşturan okul sosyal hizmeti, çocuklara ve ailelerine dolayısıyla da topluma yönelik koruyucu/önleyici hizmetlerin sunulması açısından oldukça önemlidir.
 
Okul sosyal hizmetinin temel amacı; çocuğu, genci ve ailesini korumaktır. Okul çocukların, gençlerin ve ailelerinin durumlarının tespit edilmesi ve gerekli müdahalelerde bulunulması için kendiliğinden doğal bir ortam sunmaktadır. Yani çocuk üzerinden aileye ulaşmak ve aile içi sorunlara müdahale ederek doğabilecek daha ciddi sosyal sorunları önlemek mümkün olabilir. Ayrıca çocukların her türlü ihmal ve istismara karşı korunmasına olanak sağlaması açısından da önemlidir.
 
Tüm gelişmiş ülkelerde Çocuk Koruma Servisleri’nde (Child Protection Agencies) çalışan okul sosyal hizmet uzmanları “Child Protection Social Worker” (CPSW) çocukların korunmasını üstlenmişlerdir. Okul sosyal hizmet uzmanları, okulda çalışan personellerde dahil olmak üzere çocuklara karşı ihmal ve istismarda bulunabilme olasılıklarını dikkate alarak doğabilecek her türlü ihmal ve istismar vakalarını önlemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca okul sosyal hizmet birimleri çocuklardan şiddet, uyuşturucu, alkol ve sigara eğilimi olanlara koruyucu önleyici ve tedavi edici hizmetler oluşturmaktadır.
 
Okul sosyal hizmet uzmanları, çocukların okul başarılarına etki eden olumsuzlukların önlenmesi, ailenin ve çocuğun destelenerek iyilik hallerinin geliştirilmesini amaçlanmaktır. Ancak ne yazık ki ülkemizde bu alanda büyük bir boşluk bulunmaktadır. Ülkemizde okul çağındaki çocuk nüfusu dikkate alındığında konun önemi daha iyi anlaşılacaktır.
 
Okul sosyal hizmet uzmanları, çocukların karşılaştıkları sorunlarla ilgili olarak diğer sosyal hizmet kuruluşları ile işbirliği içerisinde çalışmaktadır. Sosyal hizmet uzmanı çocuğa yönelik sorunun varlığı tespit ettikten sonra çocuğa ve ailesine yönelik gerekli mesleki müdahalelerde bulunarak sorunu çözümlemelerinde danışmanlık görevi de üstlenebilmektedir.
 
Sonuç olarak; ülkemizde sosyal ve ekonomik yapı değişirken bilimsel bilgiye dayalı kurumsal yapılanmaların çok fazla dikkate alınmaması bu tür sorunların artarak devam etmesine yol açabilir. Çünkü unutulmamalıdır ki toplumsal yapıdaki mevcut değişme paralel olarak bireyde giderek yalnızlaşmaktadır. Yalnızlaşan birey ister çocuk ister yetişkin olsun gerekli sosyal hizmet kurumları oluşturularak desteklenmelidir. Aksi takdirde daha kötü olayların giderek artması ne yazık ki kaçınılmaz görünmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder